۱۴ توصیه برای پنهان کردن چین و چروک پوست


گرچه نمی‌توان روند طبیعی پیری پوست را متوقف کرد، با تکنیک‌های صحیح آرایشی می‌توانید کاری کنید که این چروک‌ها کمتر دیده شوند. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توان خطوط ریز و چروک صورت را با آرایش پنهان کرد، نکات و ترفندهای ساده این مقاله را بخوانید.

۱. پرکردن چین‌وچروک صورت با مرطوب‌کننده

با افزایش سن پوست خشک‌تر می‌شود و چین‌وچروک‌ها بیشتر نمایان می‌شوند. برای مقابله با خطوط ریز و چروک روی پوست باید رطوبت ازدست‌رفته را به آن بازگردانید. وقتی پوست به‌خوبی هیدراته شود، چروک بسیار کمتر دیده می‌شود و آرایش نیز بهتر روی پوست می‌نشیند. برای هیدراته نگه‌داشتن پوست زیاد آب بنوشید و پس از شست‌وشوی صورت و قبل از آرایش از مرطوب کننده پوست استفاده کنید. بهتر است که از مرطوب‌کننده‌های حاوی هیالورونیک اسید (hyaluronic acid، به‌اختصار HA) استفاده کنید. هیالورونیک اسید با جذب‌کردن آب پوست را حجیم می‌کند.

رونیکس

۲. استفاده از رتینوئیدها

رتینوئیدها پوست را تحریک می‌کنند تا کلاژن بیشتری بسازد. ساخت کلاژن بیشتر نیز موجب کاهش چین‌وچروک می‌شود. می‌توانید محصولات حاوی رتینول بی‌نیاز به نسخه را بخرید یا رتینوئیدهای قوی را با نسخه پزشک دریافت کنید. از این محصولات طبق دستور استفاده کنید و صبور باشید. بیشتر محصولات پس از ۶ هفته تا ۳ ماه تأثیر خود را نشان می‌دهند.

حتما از ضدآفتاب نیز استفاده کنید، چون رتینوئیدها پوست را به نور خورشید حساس‌تر می‌کنند. به‌علاوه استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب برای جلوگیری از ایجاد چین‌وچروک پوست در آینده مفید است.

۳. زیاده‌روی نکردن در مصرف کرم‌های ضدپیری

فقط از یک یا دو محصول ضدپیری استفاده کنید. معمولا استفاده از محصولات فراوان موجب تحریک پوست می‌شود و ممکن است علائم پیری را نمایان‌تر کند. بهتر است که با یک محصول شروع کنید و پس از یک ماه یا بیشتر، محصول دیگری را اضافه کنید.

در توضیحات روی محصولات به‌دنبال مواد تشکیل‌دهنده‌ای مانند ویتامین C یا توضیحاتی شامل «فناوری پپتید» (peptide technology) یا «فناوری فاکتور رشد» (growth factor technology) باشید.

۴. استفاده از پرایمر مناسب

پس از مرطوب‌کردن پوست و پیش از استفاده از کرم‌پودر، پوست خود را با پرایمر صاف کنید. استفاده از پرایمر به‌عنوان پایه آرایش موجب کاهش چین‌وچروک‌های صورت می‌شود. از پرایمری با پایه سیلیکونی استفاده کنید که بافت ناهموار پوست و خطوط ریز را پر کند.

بسیاری از متخصصان زیبایی استفاده از پرایمرهای ضدپیری و کاهش‌دهنده اندازه منافذ پوست را توصیه می‌کنند. وقتی این پرایمرها روی پوست استفاده می‌شوند، فرورفتگی‌های موجود در چروک پوست را پر می‌کنند و سطحی صاف‌تر را ایجاد می‌کنند.

استفاده از دست‌ها یا برس آرایشی بهترین راه استفاده از پرایمر است، زیرا اسفنج آرایشی پرایمر را به خود جذب می‌کند. پس از استفاده از مرطوب‌کننده، به‌اندازه یک سکه پرایمر را روی پوست خود بمالید. روی نواحی مشکل‌دار پیشانی، بینی، گونه‌ها و چانه تمرکز کنید. پیش از استفاده از کرم‌پودر و سایر مواد آرایشی، بگذارید پرایمر چند دقیقه روی پوست بماند.

۵. استفاده از کرم‌پودری سبک و مرطوب‌کننده

کرم‌پودرهای مات و سنگین پوست را پیرتر نشان می‌دهند. بنابراین استفاده از کرم‌پودری آب‌رسان و سبک بهترین گزینه است. اگر برای پنهان‌کردن قسمت‌های تیره یا لکه‌ها به پوشش بیشتری نیاز دارید، پیش از کرم‌پودر روی این قسمت‌ها از کانسیلر استفاده کنید. فراموش نکنید که پوشش سنگین روی خطوط ریز و چروک‌ها آنها را نمایان‌تر می‌کند.

۶. زیاده‌روی نکردن در مصرف کرم‌پودر یا جایگزین‌کردن آن با سی‌سی‌کرم (CC Cream)

برای پنهان‌کردن چین‌وچروک روی پوست آرایش بیشتر یا سنگین‌تر روش مناسبی نیست. استفاده از کرم‌پودری با پوشش‌دهی زیاد یا مصرف مقدار زیادی کرم‌پودر که در چروک‌های صورت جمع می‌شود، آنها را مشخص‌تر و نمایان‌تر می‌کند. می‌توانید از کرم‌پودری با پوشش ملایم تا متوسط استفاده کنید که آب‌رسان و مرطوب‌کننده نیز باشد. با پخش‌کردن کرم‌پودر با اسفنج آرایشی می‌توانید به چهره خود جلوه‌ای بهتر و زیباتر بدهید. با اسفنج آرایشی تمیز و مرطوب به‌صورت ضربه‌ای روی کرم‌پودر بزنید تا به‌خوبی جذب پوست شود و حالتی محو و طبیعی پیدا کند. دقت کنید کرم‌پودر اضافه‌ای روی پوست باقی نماند.

اگر به استفاده از کرم‌پودر علاقه‌ای ندارید می‌توانید آن را با سی‌سی‌کرمی سبک یا کرم مرطوب‌کننده رنگی جایگزین کنید که بدون مشخص و برجسته‌کردن خطوط ریز و چین‌وچروک‌ها پوشش خوبی ایجاد می‌کنند.

۷. اجتناب از مصرف زیاد پودر صورت یا پنکک

استفاده از مقدار کمی پودر معدنی نرم و سبک موجب مرتب‌شدن آرایش می‌شود بدون اینکه در خطوط و منافذ صورت جمع شود. از پنککی استفاده کنید که حاوی میکرو ذرات میکا باشد که نور را بازتاب می‌دهند و درخشندگی فوق‌العاده‌ای به پوست می‌بخشند. همچنین به‌جای رُژگونه پودری، از رژگونه کرمی استفاده کنید که ظاهری طبیعی و درخشان به پوست می‌دهد و توجه دیگران را به خطوط ریز روی گونه‌ها جلب نمی‌کند.

۸. توجه ویژه به آرایش چشم‌ها

مشخص و برجسته‌کردن چشم‌ها یکی از ترفندهایی است که آرایشگران برای دورکردن تمرکز و توجه از چین‌وچروک‌های صورت استفاده می‌کنند. به‌جای سایه چشم درخشان، از سایه چشم مات استفاده کنید. فلزات استفاده‌شده در سایه‌های چشم درخشان خطوط ریز را مشخص‌تر می‌کنند و موجب جلب‌توجه دیگران به چروک‌های پوست می‌شوند. رنگ‌های خنثی بهترین عملکرد را دارند.

روش صحیح آرایش چشم ها برای پنهان کردن چروک روی پلک و اطراف چشم

آرایش چشم براق یا یخی نیز خوب نیست، زیرا مواد سایه چشم در خطوط ریز جمع می‌شوند و آنها را مشخص‌تر می‌کنند. استفاده از پرایمر یا کانسیلر سایه چشم مات روی پلک‌ها در جلوگیری از خشک به‌نظررسیدن چشم‌ها مؤثر است. برای پنهان‌کردن چروک از رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای، قهوه‌ای روشن یا خاکستری در قسمت‌های دارای چروک و از سایه بژ روشن در امتداد خط مژه استفاده کنید.

نکته مهم دیگر استفاده‌نکردن از مژه مصنوعی است. استفاده از مژه مصنوعی افتادگی پلک یا خطوط پنجه‌کلاغی را مشخص و برجسته می‌کند. اگر می‌خواهید به مژه‌هایتان حجم و جلوه بیشتری بدهید، با فرمژه آنها را فر کنید و مقداری ریمل بزنید. از خط چشم مایع نیز پرهیز کنید، زیرا در چین‌وچروک ته‌نشین می‌شود.

۹. آرایش صحیح لب‌ها

با مرطوب‌کردن و لایه برداری ناحیه لب می‌توانید از برجسته و مشخص‌شدن چروک‌های ریز اطراف لب‌ها به‌وسیله رُژلب جلوگیری کنید. با استفاده از اسکراب لب شکری اطراف و روی لب را لایه‌برداری کنید. لایه‌بردارها لب‌های شما را نرم‌تر می‌کنند و موجب رشد سلول‌های جدید می‌شوند. پیش از استفاده از رژلب با مداد لب چربی که رنگ آن با رنگ لبتان مطابقت دارد دور لب خود خطی بکشید. از رژلبی با ماندگاری طولانی استفاده کنید که ثابت بماند و پخش نشود و مرطوب‌کننده نیز باشد. با ملایمت و به‌آرامی با نوک انگشتان خود رژلب را روی لب‌ها بمالید. در پایان نیز از کمی برق لب روی لب‌هایتان استفاده کنید. این کار موجب می‌شود که رنگ لب‌ها ثابت بماند.

۱۰. استفاده از کرم دور چشم برای پنهان‌کردن چروک اطراف چشم

بیشتر مرطوب‌کننده‌ها به‌اندازه‌ای آب‌رسان هستند که ناحیه اطراف چشم را آب‌رسانی کنند. ولی با افزایش سن ناحیه اطراف چشم خشک‌تر می‌شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. بنابراین افراد سن‌دارتر برای پلک‌ها و چین‌وچروک اطراف چشم به محافظت و تغذیه بیشتری نیاز دارند. در این شرایط کرم دور چشم کمک بزرگی است و به‌کمکش می‌توانید چین‌وچروک و خطوط ریز را پنهان کنید.

۱۱. اصلاح و پنهان‌کردن لکه‌ها

معمولا کانسیلرهای بر پایه رنگ نارنجی مشکلات تیرگی پوست یا هایپرپیگمانتاسیون (hyperpigmentation) را برطرف می‌کنند و سلاح مخفی شما برای کاهش لکه‌های تیره، تیرگی و سیاهی دور چشم و مشکلات تیرگی پوست و تجمع رنگدانه‌ها هستند. می‌توانید از رژلب نارنجی یا مرجانی خود نیز به‌عنوان اصلاح‌کننده رنگ استفاده کنید!

۱۲. استفاده از کانسیلر باکیفیت

با افزایش سن کانسیلر بهترین دوست شما خواهد شد، زیرا بهتر از کرم‌پودر خطوط و چین و چروک صورت را پنهان می‌کند. پس از استفاده از کرم‌پودر، مقدار کمی کانسیلر را فقط در قسمت‌هایی که به پوشش بیشتری نیاز دارند استفاده کنید. حتما کانسیلر را با اسفنج آرایشی یا نوک انگشتان خود به‌خوبی پخش و ترکیب کنید. برای ایجاد پوششی یکدست کانسیلر را با ضربه‌زدن نوک انگشتان روی پوست پخش کنید.

۱۳. فراموش‌نکردن گردن

هرچقدر هم که آرایش صورت شما بی‌عیب‌ونقص و عالی باشد، چروک روی گردن می‌تواند سن واقعی شما را نشان دهد. بنابراین باید پایین‌تر از خط فک و گردن را نیز آرایش کنید. نیازی نیست که ناحیه گردن را زیاد آرایش کنید. آرایش گردن فقط باید به‌اندازه‌ای باشد که چروک روی گردن را پنهان کند و با آرایش صورت مطابقت داشته باشد.

۱۴. استفاده از رژگونه

به‌جای پنهان‌کردن چیزهایی که دوست نداریم، می‌توانیم بهترین قسمت‌های صورت خود را مشخص‌تر کنیم. اگر می‌خواهید حواس دیگران را از چروک صورت خود پرت کنید می‌توانید از رژگونه گرم مرجانی یا هلویی روی سیب گونه‌ها و استخوان‌های گونه استفاده کنید. با این کار پوست شما جلوه بهتری پیدا می‌کند و ترکیب چهره‌تان متعادل به نظر می‌رسد.

سخن پایانی

گرچه هنوز هم تزریق بوتاکس از روش‌های رایج برای کاهش چین‌وچروک صورت به شمار می‌رود، برای مراقبت از پوست مواد مفید دیگری نیز وجود دارند. برای پرکردن خطوط ریز به‌دنبال محصولات حاوی اسید هیالورونیک باشید و رتینول را وارد روتین شبانه‌تان کنید تا از حداکثر فواید آن برای محوکردن خطوط روی پوست بهره ببرید.

شما برای پنهان‌کردن چین‌وچروک صورت از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟ آیا تابه‌حال روش‌های گفته‌شده را امتحان کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم که تجرب‍یات خود را با ما در میان بگذارید.


کتاب الکترونیکی دلبستگی
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید