طرح دانش‌بنیان «دستگاه کتتر انتقال جنین» برنده مسابقه شکوفا شد



طرح دانش‌بنیان «تولید محصولات پزشکی برای ناباروری- کتتر انتقال جنین» در هجدهمین قسمت از مسابقه تلویزیونی «شکوفا»، با رأی داوران از میان سه تیم شرکت‌کننده به عنوان تیم برگزیده انتخاب شد و این طرح جهت سرمایه‌گذاری عموم مردم روی سکوی تأمین مالی جمعی هم‌آشنا قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، هجدهمین قسمت از مسابقه بزرگ تلویزیونی شکوفا با رقابت سه شرکت دانش‌بنیان با طرح‌های «تولید موتور BLDC»، «تولید محصولات پزشکی برای ناباروری- کتتر انتقال جنین» و «تولید روغن موتور متالوسرامیک» از شبکه یک سیما پخش شد.  

داوران هجدهمین قسمت مسابقه شکوفا، دکتر محمدحسین سجادی نیری، مهندس مجید دهبیدی پور، مهندس مونا ناصری، مهندس میلاد منشی پور بودند.

در این مسابقه، شرکت دانش‌بنیان از استان تهران با طرح «تولید محصولات پزشکی برای ناباروری- کتتر انتقال جنین» با رأی داوران، از میان سه تیم شرکت‌کننده به عنوان تیم برگزیده انتخاب شد و این طرح جهت سرمایه‌گذاری عموم مردم روی سکوی تأمین مالی جمعی هم‌آشنا (hamashena.ir) قرار گرفت.

دکتر محسن خدادادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: فعالیت این شرکت از سال ۱۳۹۸ و در قالب یک استارتاپ در شتابدهنده‌ای، با تولید یکی از محصولات مصرفی حوزه درمان ناباروری آغاز شد. هسته اولیه این شرکت متشکل از تیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علم و صنعت و خواجه نصیرالدین طوسی بود. ظرف مدت یک سال، نمونه اولیه این محصول تولید و آزمایش‌های بالینی آن انجام شد و فروردین ۱۴۰۰ موفق به دریافت مجوز تولید این محصول شدیم و یک ماه بعد، خط تولید با ظرفیت ۵۰۰ عدد در ماه راه‌اندازی شد و توانستیم ۳۰ درصد سهم این محصول در بازار را در اختیار بگیریم.

وی افزود: یکی از محصولاتی که در شرکت ما تولید می‌شود و در مسابقه شکوفا آن را معرفی کردیم، «کتتر انتقال جنین» است که در آخرین مرحله فرآیند IVF مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتقال جنین حاصل از روش لقاح خارج رحمی (IVF) به داخل رحم مادر با کمک این کتتر استفاده می‌شود.

خدادادی خاطرنشان کرد: در زمانی که تولید این محصول را آغاز کردیم، هیچ تولیدکننده داخلی برای این محصول وجود نداشت و در کشور تنها از نمونه‌های اروپایی و آمریکایی استفاده می‌شد و حتی نمونه‌های ژاپنی، چینی و حتی فرانسوی در کشور مورد تایید نبودند. شرکت ما، نخستین تولیدکننده کتتر انتقال جنین در کشور محسوب می‌شود؛ البته امسال دو شرکت به جمع تولیدکنندگان این محصول اضافه شده‌اند. 

خدادادی یادآور شد: موفق شده‌ایم این محصول را به صورت کامل در داخل کشور تولید کنیم و حتی طراحی و ساخت کامل خط تولید در داخل انجام شده است. ویژگی اصلی محصول تولیدی، کیفیت بالای این کتتر است و درحال حاضر، پرفروش‌ترین محصول این حوزه محسوب شده و سهم ۶۰ درصدی بازار را به خود اختصاص داده است. مراکز معتبر درمان ناباروری در کشور از جمله پژوهشگاه رویان، مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا، بیمارستان شریعتی و … همگی از محصول کتتر انتقال جنین تولیدی شرکت ما استفاده می‌کنند و توانسته‌ایم جایگزین برندهای خارجی شویم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: محصول کتتر انتقال جنین با توجه به اینکه در آخرین مرحله سیکل انتقال جنین مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیش از قیمت، کیفیت آن حائز اهمیت است. جنینی تشکیل شده است و تنها امید یک خانواده برای فرزنددارشدن است، بنابراین ریسک قیمت در خصوص این محصول اتفاق نمی‌افتد و نکته حائز اهمیت، کیفیت بالای این محصول است تا این فرآیند به خوبی انجام شود. کیفیت این محصول نیز به راحتی قابل اندازه‌گیری است و بر اساس نرخ باروری موفق، می‌توان کیفیت محصول را ارزیابی کرد. 

وی یادآور شد: محصولی باکیفیت و مورد تایید مراکز درمان ناباروری کشور تولید کرده‌ایم و از لحاظ قیمت نیز باتوجه به اینکه ۱۰۰ درصد این محصول در داخل کشور تولید می‌شود، این محصول ۴۰ درصد ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی است و در نهایت می‌تواند هزینه سیکل نهایی IVF را تقریبا ۱۰ درصد کاهش دهد. 

خدادادی گفت: سالانه در کشور به حدود ۱۲۰ هزار کتتر انتقال جنین نیاز داریم؛ اما این عدد، رقم بسیار کمی نسبت به تعداد زوج‌های نابارور در کشور است. بر اساس آمار حدود ۳ میلیون زوج نابارور در کشور داریم که تعداد کمی وارد فرآیند درمان می‌شوند و بازار این محصول درصورتی که سیاست‌گذاری‌های خوبی در حوزه (پوشش بیمه‌ای) درمان ناباروری صورت بگیرد، بسیار گسترده و تا حدود ۶۰۰ هزار کتتر در سال مورد نیاز خواهد بود. با توجه به نیاز فعلی کشور، توان تولید ماهانه شرکت ۱۰-۸ هزار کتتر است و با توجه به اندازه و سهم ما از این بازار، سالانه ۶۰ هزار کتتر را تولید می‌کنیم. 

وی تصریح کرد: در کنار این محصول، سال ۱۴۰۱ تولید و اخذ مجوز تولید ۳ محصول دیگر در حوزه درمان ناباروری را آغاز کردیم که یکی از این محصولات، سوزن اسپراسیون و جمع‌آوری تخمک است. این محصول که از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه شد و سهم خوبی از بازار را نیز به خود اختصاص داده است و برنامه‌ریزی داریم که این ظرفیت را در سال آینده افزایش دهیم.

وی گفت: صادرات تجهیزات تخصصی پزشکی یک فرآیند زمان‌بر است و برای عرضه محصولات حوزه درمان ناباروری به بازارهای خارجی، نیازمند دریافت تاییدیه‌های مختلفی هستیم. در چند کشور از جمله روسیه، پاکستان و لبنان این فرآیند را از سال گذشته آغاز کرده و درحال اخذ تاییدیه‌های لازم هستیم و صادرات غیررسمی به برخی کشورها شروع شده است. 

خدادادی ادامه داد: تمام استانداردهای لازم اداره کل تجهیزات پزشکی کشور را اخذ کرده‌ایم و با توجه به اهمیت کیفیت بالای این محصول، ۳ آزمایش بالینی تکمیلی را نیز در مراکز پژوهشگاه رویان و پژوهشگاه ابن سینا تهران انجام دادیم که در همه این مراکز، محصول ما مورد تایید قرار گرفته است. در عین حال ISO۱۳۴۸۵ مخصوص تجهیزات پزشکی را اخذ کرده و درحال اقدام برای اخذ استاندارد اتحادیه اروپا (CE) نیز هستیم. 

وی افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی بحث نقدینگی مطرح است و بسیاری از مراکز با توجه به برخی بدعهدی‌های شرکت‌های بیمه نمی‌توانند در زمان مشخص‌شده، تعهدات مالی خود را تسویه کنند. قصد داریم با استفاده از مبلغی که به شکل تامین مالی جمعی در مسابقه شکوفا جذب می‌کنیم، خط اعتباری برای مراکز درمان ناباروری ایجاد کنیم تا بتوانند از ما خرید غیرنقدی داشته باشند. درعین حال امیدواریم بحث صادرات به روسیه و پاکستان صورت بگیرد و در این شرایط باید ظرفیت تولید خود را افزایش دهیم. 

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: درحال حاضر خط تولید محصولات ما در تهران مستقر است، اما بحث احداث کارخانه در شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی را دنبال می‌کنیم. برای تولید این ۴ محصول در حوزه درمان ناباروی ۵۰ نفر مشغول فعالیت هستند که با راه‌اندازی کارخانه و افزایش ظرفیت تولید، تعداد نیروهای شاغل حداقل تا ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. 

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، یکی از اثرات مثبت بحث تامین مالی جمعی، مشارکت دادن مردم در تولید ملی است. بسیاری علاقه‌مند مشارکت در این حوزه هستند، اما زمان و تخصص کافی برای این کار را ندارند و مسابقه شکوفا، بستری مناسب برای مشارکت‌دادن عموم مردم با سرمایه‌های هرچند اندک، در فرآیند تولید ملی است.  

میزان سرمایه درخواستی این شرکت برای اجرای پروژه ۱۵ میلیارد تومان، مدت زمان سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه ۱۲ ماه و میزان سود پیش‌بینی‌شده ۴۰ درصد سالیانه خواهد بود. اصل سرمایه مشارکت‌کنندگان در این طرح بعد از یک سال بازپرداخت خواهد شد.

علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این طرح دانش‌بنیان می‌توانند از طریق سکوی تأمین مالی جمعی هم‌آشنا (hamashena.ir) در این طرح مشارکت کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید