اولین گاو تراریخته که در شیر خود انسولین انسانی دارد


یک گاو قهوه‌ای از جنوب برزیل به عنوان اولین گاو تراریخته که قادر به تولید پروتئین‌های انسولین انسانی در شیر خود است، شناخته شد. این پروژه تحقیقاتی که توسط محققان دانشگاه ایلینویز آمریکا و دانشگاه سائوپولو برزیل انجام شده است، می‌تواند نویددهنده عصر جدیدی برای تولید انسولین باشد تا مشکلات کمبود و هزینه‌ بالای داروهای افراد مبتلا به دیابت برطرف شود.

براساس مقاله منتشرشده در Biotechnology Journal، محققان بخشی از DNA انسان را که مسئول ساخت پروانسولین (پروتئینی که به انسولین تبدیل می‌شود) است، وارد هسته سلولی 10 جنین گاو کردند. سپس این جنین‌ها را در رحم گاوهای عادی قرار دادند. تنها یک جنین رشد پیدا کرد و یک گوساله تراریخته متولد شد.

گاو تراریخته که شیر آن حاوی پروانسولین است

هنگامی که گوساله تراریخته به بلوغ رسید، محققان تلاش‌های مختلفی برای باردارکردن آن با لقاح مصنوعی کردند ولی ناموفق بودند. در نهایت با استفاده از یک روش خاص از طریق القای هورمونی این گاو را وادار به شیردهی کردند.

از آنجایی که شیردهی گاو به‌صورت طبیعی نبود، حجم شیر کمتر از حد انتظار بود. یک واحد معمولی انسولین 0.0347 میلی‌گرم محاسبه می‌شود، بنابراین اگر هر گاو بتواند در هر لیتر شیر یک گرم انسولین بسازد، 28,818 واحد انسولین ساخته خواهد شد. باتوجه به اینکه یک گاو نژاد هلشتاین معمولی در روز 40 تا 50 لیتر شیر می‌دهد، می‌توان انتظار داشت انسولین زیادی با این روش تولید شود.

محققان قصد دارند گاوهای نر تراریخته را برای جفت‌گیری با ماده‌ها ایجاد کنند تا گوساله‌های تراریخته متولد شوند؛ به مرور می‌توان به گله‌ای تراریخته رسید. این روش، می‌تواند جایگزین روش‌های مرسوم تولید انسولین از مخمرها و باکتری‌های تراریخته شود.

نکته قابل‌توجه این است که قبل از اینکه گاوهای تراریخته بتوانند انسولین بیماران دیابتی را تأمین کنند، به یک سیستم کارآمد برای جمع‌آوری و خالص‌سازی انسولین و البته تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید